Identity Structures S1 | S1 منشآت الهوية

Studio Description | وصف الاستوديو

Hany Alsheekh

When we walk through the streets of ancient cities, many questions come up to our minds. How did our ancestors manage to construct these buildings without advanced building techniques? How did they build these tall towers in castles and palaces without them falling or swaying? How did they manage to open such large windows in walls made of small stone blocks? How can a roof made of wooden logs stay flat without collapsing over our heads? Why are mosques and huge buildings covered with domes? How can a person build walls in an environment where stones are not available? How were they designing bridges to move between mountains or cross over rivers? How are the flat slabs between floors made?  

In this studio, we will find an answer to these questions by studying traditional architectural elements and their construction techniques to understand the relationship between the properties of each material and the human requirements that the building meets. The students will choose one of these elements they find the most interesting (stone wall, mud wall, wood wall, stone arch, stone tower, wooden bridge, stone bridge, pitched wooden ceiling, plank ceiling, stone dome, wooden window, etc.) to analyse and study its properties, the construction techniques used, and their relationship to the property of the material. They will then search within themselves for the meaning of this element for them and design their own small structure that reflects their conception of themselves, and what they see in themselves as features and aspirations, dreams and perhaps, memories… The students will choose materials - available to them at home - that they identify with, and choose the appropriate construction technology fit for its  properties.

عندما نمشي في شوارع المدن ذات النسيج التاريخي القديم، تحضرنا تساؤلات كثيرة من قبيل: كيف استطاع أسلافنا إنشاء هذه المباني دون وجود تقنيات بناء متطورة؟ كيف استطاعوا بناء الأبراج العالية للقلاع والقصور دون أن تسقط أو تتمايل؟ كيف تمكنوا من فتح النوافذ الكبيرة في جدران مصنوعة من اللبنات الحجرية الصغيرة؟ كيف يستطيع السقف المصنوع من جذوع الخشب البقاء مستوياً دون أن يسقط على دؤسنا؟ لماذا تغطى المساجد والمباني الضخمة بالقباب؟ كيف يمكن للإنسان بناء جدران في بيئة لا تتوفر فيها الحجارة ؟ كيف كانوا يصنعون الجسور و يتنقلون بين الجبال أو فوق الأنهار ؟ كيف صنعت الارضيات المستوية بين الطوابق 

في هذا الاستوديو سوف نبحث عن اجابات هذه الاسئلة من خلال التعرف إلى العناصر المعمارية التقليدية وتقنيات انشائها ومحاولة فهم العلاقة ما بين طبيعة المادة المستخدمة ومتطلبات الإنسان التي يلبيها البناء.

سيختار كل طالب أكثر العناصر المثيرة لاهتمامه ( الجدار الحجري- جدار الطين- جدار الخشب - القوس الحجري - البرج الحجري - الجسر الخشبي- الجسر الحجري- السقف الخشبي المائل - السقف الخشبي المستوي - القبة الحجرية- النافذة الخشبية ,,,, وغيرها) و يحلل ويدرس خصائص المواد المستخدمة في إنشائه وتقنيات الإنشاء المستخدمة وعلاقتها بطبيعة المادة. 
ثم سيبحث في ذاته عن معنى هذا العنصر بالنسبة إليه ويربط هذا المعنى بمنشأة صغيرة تعكس تصوره عن ذاته وعما يراه في نفسه من ميزات ومالديه من طموحات وأحلام .. وربما ذكريات... سيقوم باختيار مواد تعبر عن ذاته أيضاً من خلال خصائصها وما يتوفر لديه في المنزل ويختار تقنية الانشاء المناسبة لطبيعة هذه الوحدة ويقدم نفسه من خلال هذه المنشأة.